Coaching methodes

Tijdens het begeleiden van kinderen is natuurlijk het gesprek met het kind de meest essentiële methode. Om tot een gesprek te komen zijn er diverse mogelijkheden. Hieronder vindt u een aantal voorbeelden:

Familie-opstelling met poppetjes en diertjes. Op deze manier is het voor de coach en het kind soms snel inzichtelijk welke plaats het kind inneemt in het grotere geheel van het gezin.

Ik heb diverse methodes verzameld om kinderen te begeleiden bij mindfulness, rouwverwerking en identiteit.

Mijn smileys zijn houten schijfjes met daarop gezichtsuitdrukkingen. Ideaal te gebruiken bij het duidelijk maken wat bepaald gedrag met het gevoel van anderen doet.

Blokken met eigenschappen waarmee kinderen eigenschappen van zichzelf kunnen herkennen en plaatsen, maar ook die van de mensen om hen heen.

Dan zijn er nog diverse spellen en kaartjes om kinderen uit te dagen tot gesprek. Of juist na te laten denken over oplossingen van problemen en omgang met bepaalde situaties.

Spelmateriaal zoals hoepels, pittenzakken, blokken en mini-parachutes, gebruik ik op diverse manieren. Om te bouwen, hoeveelheden aan te geven en om trajecten in beeld te brengen.

Creatief materiaal is natuurlijk niet weg te denken uit de kindercoachpraktijk. Het werken met krijt, stiften, potloden en papier zijn op veel manieren bruikbaar. Ook speelzand en ander knutselmateriaal is fijn om mee te werken.

Ik vind het vooral belangrijk dat kinderen gemotiveerd worden door materiaal dat passend is bij de leeftijd en de interesse.  Daarom is er geen standaard manier van werken. Ieder kind is uniek! Dus maak ik gaande weg het traject keuzes in welk materiaal we gebruiken.

Particulieren  —  Scholen  —  Contact  —  Over Kindercoach deHaas